Guma glavu čuva!

Karakteristike pneumatika čine posebnu grupu aktivnih parametara. Bezbednost vozila može znatno da se poboljša pravilnim izborom pneumatika i usaglašenošću njihovih karakteristika sa sistemom za oslanjanje, kao i sa vrstom i stanjem podloge po kojoj se vozilo kreće.

Bezbednost

Sa aspekta bezbednosti, važnu karakteristiku pouzdanosti ima: prijanjanje pneumatika, oblik i raspored šara, vrsta materijala i dr. Zbog toga je pažnja proizvođača usmerena na proizvodnju pneumatika koji će imati zadovoljavajuće performanse u svim vremenskim uslovima, a posebno u uslovima niskog prianjanja na vlažnom kolovozu, snegu i slično.

Pritisak

Održavanje odgovarajućeg pritiska u pneumaticima, sve vreme tokom kretanja, može imati značajan uticaj pri incidentnim situacijama koje mogu dovesti do nastanka saobraćajne nezgode. Kao olakšica za praćenje ovog parametra, postoji mogućnost stalne kontrole nivoa pritiska u pneumaticima u toku kretanja uz obezbeđenje određenog (zvučnog i/ili svetlosnog) signala vozaču u slučajevima pada pritiska. U ovu grupu aktivnih parametara ulaze i karakteristike pouzdanosti točkova, a posebno njihove veze sa glavčinom.

Oznake na gumama

205 60 R 16 92 H (Primer)
205 Širina gazeće površine gume u milimetrima.
60 Profil gume - Odnos između visine bočnog zida i širine gazeće površine u procentima.
R Radijalna konstrukcija (vrsta pneumatika: radijalni / dijagonalni pneumatik).
16 Prečnik felne izražen u colima.
92 Nosivost pneumatika (indeks nosivosti koji definiše maksimalno opterećenje).
H Indeks brzine (maksimalna brzina koju guma može da izdrži).

Napominjemo da su ovo sve promenljive oznake i razlikuju se od gume do gume.

Ostale oznake na gumama

DOT – Označava datum proizvodnje gume i obično je izražen u sledećoj formi DOT 1109 – to znači da je guma proizvedena u 11. nedelji 2009. godine.

XL (Extra Load) - Guma za veća opterećenja.

F (Reinforced) - Označava da je guma dodatno ojačana.

RFT (Run-On-Flat) - Guma koja je posebna po tome što omogućava nastavak vožnje i nakon mehaničkog oštećenja, recimo ukoliko se guma probuši.

M+S (Mud+Snow) - Ova oznaka se obično nalazi na zimskim i all season gumama (za sva godišnja doba).

PAHULJICA (simbol na gumi) - Ova oznaka omogućava kupcima da u velikoj ponudi M+S guma lakše izaberu one koje su namenjene za vožnju u pravim zimskim uslovima. To znači da će vam gume sa oznakom pahuljice obezbediti drastično bolje vozne karakteristike i ponašanje na niskim temperaturama, po bljuzgavici i snegu, od guma koje nose samo M+S oznaku.

TL (Tubeless) - Oznaka da unutrašnja guma ne postoji.

TT (Tube Type) - Oznaka da unutrašnja guma postoji.

TWI (Tread Wear Indicator) – Indikator istrošenosti gume.

C – Kada se posle dimenzije guma u oznaci nalazi slovo C, to znači da je guma namenjena lakim teretnim vozilima.

Važno!

Pneumatici na istoj osovini vozila moraju biti jednaki prema proizvođaču, tipu, vrsti (letnji, zimski), konstrukciji (radijalni, dijagonalni i sa ukrštenim pojasevima), nosivosti i dimenzijama.

Dubina šara na pneumaticima mora biti do TWI oznake. Ako TWI oznaka ne postoji, za putnička vozila, najmanja dubina šare je 1.6mm za letnje i 4mm za zimske pneumatike. Za ostala vozila, najmanja dubima šare mora biti 2mm.

Na motornim vozilima mogu se koristiti obnovljeni pneumatici, osim na upravljajućim točkovima.

Obnovljeni pneumatici koji se koriste na turističkim i međugradskim autobusima moraju biti deklarisani da se mogu koristiti do brzina 100 km/h.

Obnovljeni pneumatici moraju na bočnoj strani pneumatika imati oznaku "RETREAD", pored toga moraju imati i četvorocifrenu oznaku nedelje i godine kada je izvršeno obnavljanje, i moraju biti homologovani prema jednoobraznim tehničkim uslovima.

Izvor: Zakon o bezbednosti saobraćaja i Agencija za bezbednost saobraćaja - Priručnik za licenciranje kadrova u procesu osposobljavanja kandidata za vozače

Podeli: