Korišćenje pojasa je obavezno i vrlo važno!

Jedan od osnovnih preduslova za zaštitu vozača i putnika je da se oni zadrže na svojim mestima tokom trajanja saobraćajne nezgode.

Zašto je pojas mnogo bitan?

Upotreba sigurnosnog pojasa ima značajnu ulogu u spasavanju života vozača i putnika u vozilu, a naročito je značajna njegova pravilna upotreba kod obezbeđivanja dece u vozilu.

Prema evropskim istraživanjima, upotreba univerzalnog sigurnosnog pojasa može spasiti 6.000 života i sprečiti blizu 400.000 povreda svake godine u Evropi.

Značajno smanjenje rizika, od smrtnog stradanja vozača i putnika (od 40 do 50%) se može ostvariti korišćenjem sigurnosnog pojasa na prednjim a oko 25% na zadnjim sedištima.

Vazdušni jastuci u kombinaciji sa sigurnosnim pojasevima su veoma efikasni u zaštiti vozača i putnika za vreme saobraćajne nezgode. Efikasnost ovih bezbednosnih elemenata je maksimalna ako su oba elementa aktivna.

Zato je veoma važna primena odgovarajućih sigurnosnih pojaseva.

Pojas i deca

U lakim saobraćajnim nezgodama, dete koje nije vezano sigurnosnim pojasom ili se ne prevozi u bezbednosnom sedištu ili korpi, može povrediti sebe ili druge u vozilu ili ispasti iz vozila.

Nepravilno smeštena deca na zadnjem sedištu mogu ispasti kroz neki od prozora ili kroz vetrobransko staklo, čak i pri lakšim saobraćajnim nezgodama.

Kako pojasevi izgledaju?

Pojasevi moraju imati određene karakteristike kako bi efikasno ispunjavali svoju funkciju

Površina kojom se telo oslanja na pojas (kaiševi) treba da bude što veća.

Minimalna širina kaiša je 46mm, odnosno 43mm.

Ivice se ne smeju uvrtati ili podvijati kako bi cela širina kaiša primala opterećenje.

Sve kopče moraju biti sigurne.

Kopča za učvršćivanje pojasa oko vozača ili putnika mora da omogući sigurno "zarobljivanje" i lako "oslobađanje".

Ko "ne voli" da koristi pojas?

Vozači koji često koriste mobilni telefon u toku vožnje ređe koriste sigurnosni pojas od ostalih.

S obzirom na to da alkohol pruža lažan osećaj sigurnosti, vozači koji upravljaju vozilom u alkoholisanom stanju ređe koriste sigurnosni pojas jer potcenjuju rizik i lakše se upuštaju u kršenje zabrana.

Istraživanja pokazuju da žene češće koriste sigurnosni pojas od muškaraca u svojstvu vozača a i putnika u vozilu.

Izvor: Agencija za bezbednost saobraćaja - Priručnik za licenciranje kadrova u procesu osposobljavanja kandidata za vozače

Podeli: